یزدفردا : فشار بر مدیران صداوسیما مبنی بر ممنوع بودن انتقاد از دولت و تذکرات کتبی هنگام مناظره به کروبی برای رعایت خط قرمزها، منجر به سرد شدن مناظره شب گذشته مهدی کروبی- محسن رضایی شد تا حدی که مجری نیز در پایان اعتراف کرد که بینندگان هم اعتراض کردند.
به گزارش تریبون، در نخستین دور مناظره میان نامزدهاى انتخابات ریاست جمهورى، محسن رضایى و مهدى کروبى سه شنبه شب در شبکه سوم سیما روبروی هم قرار گرفتند.

مهدی کروبی و محسن رضایی کاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه سه شنبه شب در مناظره‌ تلویزیونی شبکه ۳ سیما کروبی در ابتدا در پاسخ به این سؤال که نظرسنجی‌ و مشاهدات میدانی نشان از دغدغه‌‌های مردم در خصوص بیکاری و تورم دارد و آیا اولویت کاری شما بعد از انتخاب شدن در حول این مسائل می‌چرخد یا خیر، گفت: کسانی که از سوی شورای نگهبان برای نامزدی در انتخابات تأیید شده‌اند شایستگی اداره کشور را دارند و بنده فکر می‌‌کنم در بین این نامزدها خصوصیاتی در بنده موجود است که برای اداره کشور نسبت به دیگران تقدم دارم.

وی با اشاره به سوابق کاری خود گفت: مدیر اجرایی کشور باید خصوصیاتی در وی موجود باشد از جمله عقبه و سوابق کاری و بنده در این راستا سوابق طولانی غیر از مسائل مبارزاتی داشته‌ام و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌های سنگینی بر دوش بنده بوده و همواره به شکلی عمل کردم که مورد تحسین قرار گرفته‌ام.

کروبی با بیان اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب وضع نهادهای کشور نابسامان بود، افزود: در برهه‌ای کمیته امداد، جهاد سازندگی، سپاه پاسداران و غیره با حکم امام خمینی تأسیس شده بودند و در اسفندماه ۱۳۵۷ با حکم امام خمینی کمیته امداد به بنده واگذار شد منتهی در این حکم عسگراولادی و یکی از دوستانی که بنده تعیین می‌کردم باید همراه ما در کمیته امداد بودند ولیکن خطاب نامه امام به بنده بود.

وی اضافه کرد:‌ اکبر استاد از نیروهای مؤتلفه اسلامی را بنده به عنوان نفر سوم در نظر داشتم که عسگراولادی پیشنهاد کردند که به جای وی حبیب‌الله شفیق حضور داشته باشند که بنده نیز برای شروع کار این پیشنهاد را پذیرفتم و اگر در این جهت پافشاری می‌کردم حرف بنده مورد قبول واقع می‌شد اما چون بنابر کار جمعی بود پیشنهاد عسگراولادی را قبول کردم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم با اشاره به اینکه پس از گذشت یکسال امام خمینی از بین ما سه نفر حکم جداگانه‌ای برای اداره بنیاد شهید به بنده دادند، تصریح کرد: امام این نظر را داشتند که خانواده شهدا باید از کمیته امداد جدا شود لذا حکمی برای بنده صادر کردند و در این حکم ۱۰ بند برای اجرای کار تعیین کرده بودند که یکی از آن بندها به اینجانب اجازه می‌داد که به طور مستقیم با امام در ارتباط باشم.

کروبی با تأکید براینکه بنده خیلی مقید به ارتباط با مردم هستم خاطرنشان کرد: مسئولیت باید همراه با سعه‌صدر باشد و مسئول باید با حفظ ارتباط خود با مردم حرمت آنان را نگه‌ دارد و خود را صاحب انقلاب نداند.

وی با اشاره به اینکه یک مسئول کشوری جدای از اینکه نباید مردم را تحقیر کند، باید ارتباطش را با اقوام مختلف حفظ کند اظهار داشت: بنده با وجود مسئولیـ‌ت‌های دیگر وارد مجلس شدم و توانستم با اقوام دیگر به شکلی ارتباط برقرار کنم هنوز با برخی از برادران اهل سنت که در مجلس اول و دوم بودند ارتباط تنگاتنگ دارم.

رضایی در پاسخ به این سؤال که قبل از بیان دیدگاههای خود آیا نسبت به سخنان کروبی نظری دارید یا خیر، گفت: بنده نیز مباحث مربوط به ارتباط با مردم را که کروبی بیان کردند قبول دارم ولی آن را کافی نمی‌دانم زیرا اولین کسی هستم که به مردمی‌ترین شکل کار کرده‌ام و در دوران جنگ ناچار به استفاده از مردم بودیم و در بین آنان جوانانی همچون شهدایی چون باکری، دقایقی، همت، متوسلیان و باقری بودند و در آنجا انسان می‌توانست به نیروی نهفته در دل مردم پی ببرد.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دهم با تأکید براینکه اولویت اول بنده اقتصاد است افزود: ایران در طی ۱۰۰ سال گذشته گام‌ افتخارآمیزی برداشته و همواره برای استقلال و آزادی مردم مبارزه کرده است و امام خمینی با انقلاب اسلامی همه فعالیت‌های آزادیخواهانه را در چارچوب انقلاب تثبیت کرد ولیکن اگر بخواهیم روی این بحث ایستادگی کنیم و فقط افراد را تغییر بدهیم صحیح نیست و ما اعتقاد داریم باید صندلی دیگری در کنار دولت به معنای اقتصاد ایجاد شود که در آن زندگی مردم بهبود یابد و تمدنی تأثیرگذار در روابط بین‌الملل ایجاد شود.

رضایی با اشاره به اینکه یک سری از مسائل اولیه هنوز روی زمین مانده است، گفت: در مباحث اقتصادی خود ۲ محور را مدنظر دارم، اول مدیریت اقتصادی و در وهله دوم تأثیر بر روی کیفیت زندگی مردم به نحو شایسته دارم.

وی در پاسخ به این سؤال که مؤلفه‌های انقلاب اقتصادی شما حول چه مسائلی است، افزود: از نظر بنده باید کل کارکردهای اقتصادی را از مسیر دولتی و رانتی خود خارج و به سمت ساختارهای جدید که بهره‌وری‌اش بالا است سوق داد و همانطور که تحول در سیاست رخ داده است تحول در بُعد اقتصاد نیز باید محقق شود.

در ادامه این مناظره کروبی در پاسخ به این سؤال که رضایی تعریضی به مباحث جنابعالی داشتند و خود را شروع کننده مردمی‌ترین دولت دانستند و اعتقاد داشتند که صندلی جدیدی باید در کنار هیئت دولت گذاشت نظرتان چیست، گفت: رضایی نقاط خوبی فرمودند اما بنده در مقدمه خواستم بیان کنم که حاکم باید با داشتن روحیه مردمی دردهای مردم را احساس کند و خود را در جایگاه ولی‌نعمت مردم تصور نکند و منظور بنده به این شکل نبود که حکومت باید مانند بولدوزر کار کند.

وی در ادامه افزود: مدیریت و نگاه مدیریت در کارها باید همراه با عواطف و درک خواسته‌های مردم باشد ضمن اینکه با برنامه‌ریزی باید کارهای کشور را به سامان رساند.

کروبی با اشاره به سوابق عملیاتی خود گفت: بنده ۱۶ سال در مجلس بوده و ۱۶ بودجه را تصویب کرده و برای برنامه‌های خود یک تیم قوی به همراه دارم.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دهم با تأکید براینکه تکمیل نهضت ملی شدن نفت را با واگذاری سهام نفتی که ۵۰ سال قبل به دست آمده دولت تا به حال به مردم نمی‌داده است در اختیار مردم خواهم گذاشت، تصریح کرد: در این راستا آنچه از درآمد صادرات نفت به دست آید در بخش‌های زیربنایی مورد استفاده قرار خواهم داد و قسمتی را نیز در اختیار مردم خواهم گذاشت و پول آن را به قیمت روز به حساب مردم واریز خواهم کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با احتساب قیمت فعلی نفت به حساب ۶ دلار پایین‌تر از این قیمت به افراد بالای ۱۸ سال ماهانه ۷۰ هزار تومان می‌رسد و در این راستا مجموعه خوبی تشکیل داده‌ایم.

کروبی تأکید کرد:‌ دولت فعلی با تورم ۱۱/۵ درصد دولت را تحویل گرفته و در حال حاضر تورم به ۲۶ درصد رسیده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی و محسن رضایی کاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه امشب سه‌شنبه در مناظره‌ای تلویزیونی شبکه ۳ سیما کروبی حضور یافتند.

کروبی در ادامه این مناظره با اشاره به اینکه حقوق شهروندی را حکومت رعایت نمی‌کند، افزود: قومیت‌های مختلف از کرد و عرب هر کدام ادعای این را دارند که به آنان اعتنا نمی‌شود و ادعا دارند که حقوق شهروندی در کشور رعایت نمی‌شود.
کروبی با اشاره به مشکلات آموزشی در کشور گفت: ما چرا حقوق معلمان را باید به این شکل پرداخت کنیم و حتی با تصویب نظام هماهنگ نیز آن را به اجرا درنیاوریم؟

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در بحث اقتصاد اعتقاد به انقلاب اقتصادی دارید یا خیر؟ تصریح کرد: بنده شیوه فعلی را قبول ندارم ولی برای ایجاد تحول در کشور برنامه دارم و در این جهت می‌توانم دگرگونی بزرگی را ایجاد کنم.

در ادامه این مناظره، رضایی با تأکید براینکه معتقد به انقلاب اقتصادی در کشور است، افزود: تفاوت نظر بنده با کروبی در این است که بهره چگونه به دست مردم برسد و در این جهت دیدگاه من تولید و اشتغال است لذا در این راستا طرح ایجاد صندوق توسعه ملی را داده‌ام.

وی اضافه کرد: سهام نفت را با سرمایه‌گذاری اثر خود را در بخش تولید می‌گذارد و سپس سود آن را از صندوق توسعه ملی به مردم می‌دهد و آن پولی مازاد است که در صندوق انباشت شده و اگر این کار از ابتدای انقلاب صورت می‌گرفت در حال حاضر ۲۰۰ میلیارد دلار پول ذخیره شده داشتیم و از طرفی نیز ماهانه ۱۰۰ هزار تومان می‌توانستیم به مردم بدهیم و کارخانجات زیادی نیز در کنار آن احداث می‌شد.

رضایی با تأکید براینکه سهامی که بنده به مردم خواهم داد پایدار و روبه‌رشد خواهد بود، افزود: ۷۰ هزار تومان الان ۳۵ هزار تومان ۴ سال پیش است و ۷۰ هزار تومان ۴ سال دیگر ۱۵ هزار تومان الان خواهد بود و وقتی ما می‌گوییم انقلاب اقتصادی منظورمان این است که همه شیوه‌ها را تغییر خواهیم داد.

وی با تأکید براینکه باید الگوی را تغییر داد و این کار باید از سطح بالا به پایین شروع شود، افزود: بنده در دولت ائتلافی خود از تمام ظرفیت‌ها استفاده و با همه جناح‌ها کار می‌کنم البته نه با افراد تندرو، روحیه ما کار با نیروهای ارزشی است و دولت ما جمعی است ولیکن رئیس جمهور خودم خواهم بود.

وی ادامه داد: نمی‌خواهم تیمی درست شود که بخواهند رئیس جمهور را اداره کنند بنده اعتقاد دارم رئیس جمهور باید رئیس جمهور باشد و دولت کارآفرین.

رضایی با اشاره به اینکه باید به درآمد تجارت اهمیت بیشتری داده شود، گفت: به ایرانگردی و جهانگردی باید اهمیت بیشتری داده شود و بنده ایرانگردی سلامت را با تأسیس بیمارستان‌های مدرن در چند نقطه کشور احیا خواهم کرد.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهور دهم تصریح کرد: بنده با ۸ تا ۹ مزیت نسبی که در کنار نفت و گاز خلق خواهم کرد مدیریت کشور را سامان می‌دهم و اگر امام خمینی انقلاب اسلامی را با یک تیم پیش‌رو که پشت‌سرش بود به پیروزی رساند بنده نیز انقلاب اقتصادی را با تیمی پیش‌رو که در کنار خود دارم ایجاد خواهم کرد.

کروبی در پاسخ به این سؤال که رضایی از صندوق توسعه ملی سخن گفتند و آیا اعتقاد دارید که با روش شما تطابقی دارد یا خیر، افزود: احساس می‌کنم نظرات بنده با رضایی در الفاظ متفاوت است و تنها ما می‌گوییم نفت در اختیار دولت نباشد زیرا ما پول‌های در اختیار دولت سبب شده چنین اتفاقی رخ دهد و معتقدیم که نفت باید در اختیار مردم باشد و حتماً‌ نیز برای این موضوع راهکارهای قانونی مدنظرمان است.

وی با اشاره به اینکه اگر سیاست‌های خود را تغییر دهیم و روابط خود را با دنیا بهبود بخشیم قیمت نفت بالا خواهد رفت افزود: کسانی که مبالغی که از پول نفت پرداخت می‌شود را احتیاج ندارند در صندوقی برایشان ذخیره می‌کنیم و بیمه تحصیلی را نیز احیا خواهیم کرد.

کروبی با تأکید براینکه در صورت رئیس جمهور شدن با مجلس اصولگرای هشتم نیز تعامل خواهم داشت، افزود: مشکلات سهمیه‌بندی جنسی خانم‌ها را برطرف خواهم کرد.

رضایی در ادامه مناظره با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی را در سیاست‌های کلی با بردن به مجلس تصویب خواهد کرد‌، افزود: با تصویب مجلس ایجاد تغییرات در آن دشوار خواهد بود و بنده و کروبی نیت‌مان یکی است و آن مردم است و در اینکه مردم صاحب نفت باشند با کروبی مشترک هستم.

وی افزود: در بحث حقوق شهروندی یک فرایند سه مرحله‌ای را تبیین کرده و در وحله اول آزادی‌های مدنی را تبدیل به قانون خواهم کرد و در مرتبه بعدی با آموزش آن به صورت عمومی حقوق شهروندی را نهادینه و سپس با نظارت این قانون را جامعه‌پذیر خواهم کرد و از بانوان تحصیل‌کرده به عنوان پتانسیلی برای توسعه ملی بهره خواهم جست.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی در ادامه مناظره تلویزیونی خود با محسن رضایی که شامگاه سه‌شنبه از شبکه سوم سیما پخش می‌شد، با اشاره به سخنان رضایی در خصوص تدوین قانون جامع حقوق شهروندی، اظهار داشت: من صحبت‌های آقای رضایی را قبول دارم اما باید به ایشان بگویم که آیا ما همین قوانینی که داریم را عملی می‌کنیم؟ و آیا برای مثال ستاره‌دار شدن برخی دانشجویان جزو قوانین بوده است که آنها را از حق تحصیل‌شان محروم کنند؟

وی افزود: من را در دوره شاه گرفتند و زندانی کردند اما بعد از اینکه دوران زندان خود را سپری کردم و بیرون آمدم، تحصیلم را ادامه دادم ولی الآن یک نفر را ستاره‌دار و از حقوقش محروم می‌کنند که باید در این خصوص بگوییم اگر هم کسی شعار داده و حتی شعار بدی هم داده است، نباید از تحصیل محروم شود.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: بحث دیگر نظارت استصوابی است که این همه انسان را از حق‌شان برای شرکت در عرصه انتخابات محروم می‌کند، لذا من معتقدم در وهله اول بایستی از همه ظرفیت‌هایی که در قانون اساسی وجود دارد استفاده کنیم و سپس آن کاری که آقای رضایی گفتند را انجام بدهیم.

کروبی ادامه داد: مگر ما در مورد حریم خصوصی افراد قانون نداریم؟ پس چرا این همه دخالت‌‌ها در این باره صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه این گفته آقای رضایی کاملاً صحیح است که قوانین ما در برخی جاها نقص دارد، اظهار داشت: اما اشکال فعلی برخی خودسری‌ها، خودکامگی‌ها، اعمال سلیقه و تنگ‌نظری چه از سوی اصلاح‌طلبان و چه از سوی اصولگرایان است که بایستی برای این مشکل چاره‌ای بیندیشیم.

رضایی در ادامه این مناظره با اشاره به سخنان مهدی کروبی در خصوص دانشجویان ستاره‌دار و این گفته کروبی که وی در زمان شاه به زندان افتاده و سپس به تحصیل خود ادامه داده است، اظهار داشت: خود من دانشجوی ستاره‌دار قبل از انقلاب بودم.

وی افزود: من هم معتقدم قوانین هست و اینگونه نیست که ما قانونی نداشته باشیم، اما این قوانین ضعف دارد و علت عملکرد سلیقه‌ای نیز این است که قانونی برای جلوگیری از اعمال سلیقه وجود ندارد، وگرنه مثلاً اگر معلوم باشد که برخورد یک مأمور با یک فرد تخلف است نمی‌تواند این کار را انجام دهد، البته مأموران، نیروهای مسلح و نیروهای اطلاعاتی کشورمان دلسوز و شایسته هستند اما برخی به خاطر نبود قوانین کاری می‌کنند که موجب ناراحتی مردم و مسئولان می‌شود لذا می‌خواهم قانون جامع شهروندی و مدنی را تدوین کنم.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یکی دیگر از مسائل بسیار مهم را موضوع مدیریت در کشور عنوان کرد و افزود:‌در حال حاضر سازمان‌ اطلاعاتی و نیروهای مسلح کشورمان قوی‌ترین نیروهای منطقه هستند اما وقتی وقتی شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور نتوانند کارشان را به خوبی انجام داده و مدیریت کنند، از این مجموعه‌های عظیم، کارآمد و شایسته به خوبی استفاده نمی‌شود.

رضایی تأکید کرد: بنابراین اگر قانون جامع، آموزش و مدیریت با یکدیگر ترکیب شوند، می‌توانیم حقوق شهروندی را آنقدر نهادینه کنیم که هرکسی بتواند به وظیفه‌اش عمل کند.

وی همچنین در خصوص سؤالی مبنی بر اصل ۴۴ قانون اساسی و سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشورمان اظهار داشت: به نظر من چشم‌انداز ۲۰ ساله و اصل ۴۴ به همراه سیاست‌های مکملی که تنظیم شده کتاب دوم انقلاب است و اتفاقاً انقلاب اقتصادی من در چارچوب همین نقشه راه انجام خواهد شد.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به کارهای فراوانی که بر روی تدوین سند چشم‌انداز و اصل ۴۴ قانون اساسی شده است، افزود:‌ نظرات دو مجلس و حداقل یک دولت که همان دولت خاتمی باشد و همچنین نظرات بسیاری از کارشناسان برای تدوین این دو برنامه به کار گرفته شده و از آن موقع به بعد تاکنون سمینارها و کارگاه‌های آموزشی زیادی در این زمینه تشکیل شده و حدود هزار مقاله در مورد اصل ۴۴ قانون اساسی و تقریباً همین حدود در مورد سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نوشته شده است.

رضایی با تأکید براینکه سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و اصل ۴۴ قانون اساسی نقشه راه درست و مهمی است و آینده ایران را رقم می‌زند، افزود: برخی می‌گویند اهداف تعیین شده در این دو سند رؤیایی است اما ما ثابت کردیم که با منابع و ظرفیت‌های موجود می‌توان به این اهداف دست یافت اما مشکل ما در حال حاضر این است که در سالهای اخیر دوستان ما کارهایی نمی‌کنند که این اهداف محقق شود و اگر این کارها صورت می‌گرفت من به صحنه نمی‌آمدم.

وی با بیان اینکه برای تنظیم سند چشم‌انداز ۲۰ سال و اصل ۴۴ قانون اساسی بسیاری از نخبگان زحمت کشیده‌اند و بزرگان کشور بر روی این دو برنامه توافق دارند، تأکید کرد: اما متأسفانه این دو برنامه روی زمین مانده و یا در حاشیه قرار گرفته است.

در ادامه مناظره مهدی کروبی با بیان اینکه یکسری اصول قانون اساسی، جمهوریت، اسلامیت و اصل نظام دینی قابل تغییر نیست افزود: من نظارت را قبول دارم اما اینکه هر روز به گونه‌ای از این نظارت استفاده شود را قبول ندارم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گویا سخنانی مبنی بر مخالفت با برخی موارد اصل ۴۴ قانون اساسی داشته‌اید، اظهار داشت: من کار مجمع تشخیص مصلحت نظام را در رابطه با اصل ۴۴ تقدیس کرده‌ام و گفته‌ام که سند چشم‌انداز هم درست است.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: من نیز سخنان آقای رضایی را قبول دارم که گفتند به این دو برنامه عمل نشده است.

در ادامه محسن رضایی در ارائه برنامه‌های خود برای ریاست‌جمهوری، با بیان اینکه ما باید هویت ملی خود را بازیابی کنیم و من برای آن طرح دارم، اظهار داشت: مانند دهه اول انقلاب که جوانان ما با نشاط و با معنویت بوده فعالانه حاضر بودند حتی جان خود را برای کشور و ملت و دینشان فدا کنند بایستی دوباره چنین جوششی در جامعه به وجود آوریم.

وی با بیان اینکه من قبلاً هم گفته‌ام که جوانان فرشتگان نجات ملت هستند،‌ افزود: می‌خواهیم جوانان را در انقلاب اقتصادی وارد کنیم و معتقدم بایستی کم‌کم قدرت را از نسل اول انقلاب به نسل‌های دوم و سوم منتقل کنیم اما نه بصورت کاغذی بلکه در این تحول اساسی و انقلاب اقتصادی بایستی این انتقال صورت بگیرد ضمن اینکه من معتقدم این انقلاب اقتصادی بایستی با یک تحول فرهنگی همراه باشد که مهم‌ترین نکته این تحول فرهنگی هویت‌سازی مجدد برای جامعه است.

رضایی با بیان اینکه ما به ارزش‌های ایرانی در این مدت بهای کمی داده‌ایم، تصریح کرد: بایستی ارزش‌های ایرانی را در کنار ارزش‌های اسلامی تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسائل مهم ارزش‌های قومیتی که در چارچوب هویت ایرانی اسلامی می‌تواند احیا شود، اظهار داشت: خیلی از قومیت‌های ما مهد تمدن‌های بزرگ بوده‌اند و فرهنگ قومی می‌تواند مقوّم هویت شود.

رضایی افزود: بازخوانی گذشته و ایجاد نشاط و امید به آینده می‌تواند در نسل جوان‌مان مؤثر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی در ادامه مناظره تلویزیونی خود با محسن رضایی که شامگاه سه‌شنبه از شبکه سوم سیما پخش می‌شد، گفت:‌ با بیان اینکه باید به گونه‌ای عمل کنیم که قومیت‌ها بدانند شهروند درجه یک هستند، اظهار داشت: ما می‌گوییم هویت را جمهوری اسلامی داده است اما داریم محدودش می‌کنیم.

وی با اشاره به پایه‌های اسلامیت، جمهوریت و ایرانیت نظام، اظهار داشت: آن تفکری که می‌گوید رأی مردم، مشاوره‌ای است، مطلوب ما نیست.

کروبی مجدداًَ با تأکید براینکه بایستی کاری کنیم که قوانین موجود عملی شود، اظهار داشت: باید گریبان کسانی که قوانین را اجرا نمی‌کنند بگیریم و همه اهل عمل باشیم.

وی با اشاره به موضوع ورزش و با تأکید بر اینکه بایستی ورزش را از سیاست جدا کنیم، اظهار داشت: باید ورزش در دست آنهایی باشد که کارشان این است تا اینقدر شکست به بار نیاورده و مردم را تحقیر نکنیم.

محسن رضایی در ادامه این مناظره با بیان اینکه وقتی می‌گویم دولت ائتلافی، یعنی اینکه باید از همه اقوام استفاده کنیم، اظهار داشت: خیلی شعارها در مورد اقوام داده شده اما آیا عدالت سیاسی برای همه آنها عملی شده است؟

وی افزود: من عدالت سیاسی را بر عدالت اقتصادی مقدم می‌دانم.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به برنامه خود برای تشکیل دولت در سایه به عنوان مکمل دولت ائتلافی، اظهار داشت: دولت ائتلافی، دولت رسمی و کابینه من است اما دولت در سایه را نیز با استفاده از نخبگان درست می‌کنم و حتی منتقدین خود را نیز به آن دولت می‌آورم؛ یعنی ترکیبی از طرفداران و منتقدان خود را گردهم می‌آورم که کارشان مشاوره، رصد و نظارت باشد.

رضایی با اشاره به اینکه در این ۳۰ سال گذشته دولت‌ها بارها در مقابل حوادثی مانند خشکسالی و… غافلگیر شده‌اند، اظهار داشت: مشکل دولت در حالت فعلی این است که چون از صبح تا شب به دنبال مسائل روزمره است، قدرت پیش‌بینی ندارد اما دولت در سایه کارش مشاوره، رصد و نظارت است و این مشکل را رفع می‌کند.

وی همچنین در خصوص موضوع ورزش نیز با تأکید براینکه ما باید مسائل سیاسی را از ورزش بیرون کنیم، تصریح کرد: لازمه این کار آن است که ورزش را وزارتخانه کنیم، چراکه در این حالت وزیر در قبال مجلس پاسخگوست و دخالت‌های دولت کم می‌شود.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه باید در این زمینه ۲ نوع قانون بنویسیم، افزود: عزل و نصب پست‌های سیاسی باید در دست رئیس جمهور باشد اما در عزل و نصب‌های تخصصی باید رئیس جمهور محدود شود.

در ادامه این مناظره کروبی با بیان اینکه مطالب آقای رضایی با مطالب من خیلی اختلاف ندارد، اظهار داشت: مسلم است که باید دنبال عمل کردن و اجرای برنامه‌ها برویم.

وی در خصوص جوانان نیز گفت: جوان فرصتی برای کشور هستند که اگر از آن استفاده نشود، تبدیل به یک تهدید می‌شود.
این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: هر عزیزی که در این انتخابات رأی آورد بایستی فضایی برایش به وجود بیاوریم تا جلویش گرفته نشود و او هم باید به دیگران میدان بدهد که نقد کنند و حرف‌هایشان را بزنند.

کروبی در پاسخ به این سؤال که شما دولت خود را چه می‌نامید؟ اظهار داشت: دولت من دولت تغییر است، یعنی چهره‌های جدیدی ‌می‌آورم و از آنها استفاده کنم.

وی افزود: بنا دارم با کل‌ استانداران، وزرا و معاونین از اول انقلاب تا به حال ارتباط داشته باشم چرا که معتقدم این همه نیرو و تجربه داریم اما از آنها استفاده نمی‌شود ولی من بنا دارم از همه آنها مشاوره بگیریم.

در بخش دیگری از این مناظره محسن رضایی با تأکید براینکه دولت ائتلافی و دولت در سایه مکمل‌ یکدیگر هستند، اظهار داشت: من از بزرگان انقلاب برای مشاوره و هدایت استفاده می‌کنم، اما کارهای اجرایی را می‌خواهم به دست جوان‌ها بدهم.

وی در توضیح دیگری از برنامه‌های اقتصادی خود نیز گفت: من به دنبال گداپروری نخواهم بود بلکه به دنبال ایجاد شغل‌های پایدار برای جوانان هستم، چراکه اعتقاد دارم اگر پول را به مردم بدهیم موجب تورم می‌شود و مثل این است که در یک جیب مردم پول می‌گذاریم و از جیب دیگر، آن پول را برمی‌داریم.

رضایی با بیان اینکه مسئله اصلی طرح من ایجاد شغل و درآمد و بالا بردن قدرت خرید مردم است تا مردم معاش کافی داشته باشند، اظهار داشت: در کنار این‌ها مسئله مدیریت و حکمرانی و استفاده از همه ظرفیت‌ها برایم مهم است.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: دست بزرگان انقلاب را می‌بوسم و از توانایی‌هایشان استفاده می‌کنم و معتقدم هاشمی می‌تواند بخش مهمی از مسائل دولت ما را با جهان اسلام و جهان عرب حل کند، ضمن اینکه آقای خاتمی، ناطق نوری، ولایتی و… می‌توانند به ما کمک کنند.

رضایی با بیان اینکه می‌توانیم خیلی از فرمانداری‌ها و بخش‌داری‌ها را به جوانان دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا بدهیم، افزود: من جوانان را خوب می‌شناسم و از بین هزار نفر که در نظر گرفته‌ام می‌توانیم در پست‌های اجرایی استفاده کنیم که بعد از یکسال می‌توان از بین آنها استاندار و سپس حتی وزیر و حتی بعد از مدت‌ها رئیس جمهور ساخت.

وی ادامه داد: اگر رأی بیاورم از همان روز اول اجرای برنامه‌هایم را آغاز می‌کنم.

رضایی در پایان سخنان خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون افتخارات بزرگی را آفریده است، خطاب به مردم تأکید کرد: شک نکنید اگر ما را لایق دانستید، به کمک خودتان و جوانان کاری می‌کنیم که یک زندگی مطلوب داشته باشید.
در پایان این مناظره، مجرى برنامه که معاون صدا و سیما است گفت: پیام هاى زیادى از مردم دریافت کرده ایم که مى گویند «مناظره پر حرارت نبوده است.»


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا